Інформаційні проекти. Такі проекти потребують добре
продуманої структури, можливості систематичної корекції у ході роботи над проектом.
Структуру такого проекту можна позначити таким чином: мета проекту, його
актуальність; методи отримання (літературні джерела, засоби масової інформації,
бази даних, у тому числі й електронні, інтерв'ю, анкетування тощо) та обробки
інформації (її аналіз, узагальнення, зіставлення з відомими фактами,
аргументовані висновки); результат (стаття, реферат, доповідь, відеофільм);
презентація (публікація, у тому числі в електронній мережі, обговорення у
телеконференції). Такі проекти можуть бути органічною частиною дослідницьких
проектів, їхнім модулем.
Спрямовані на збір інформації про який-небудь
об'єкт, явище. Передбачено ознайомлення учасників з цією інформацією, її аналіз
та узагальнення фактів. Проект має певну структуру:
• формулювання мети;
• робота з різноманітними джерелами інформації;
• обробка матеріалів, їх аналіз, узагальнення,
зіставлення з відомими фактами, аргументовані висновки;
• оформлення результату;
• презентація (публікація, у тому числі в
електронній мережі тощо).
Проте в процесі роботи припускається корекція
структури проекту. Крім того, ознайомлювально-інформаційні проекти можуть бути
органічною частиною дослідницьких, їхнім модулем.
Результат такого проекту можна представити таким
чином:
• збір і оформлення цікавих фактів із життя
письменника (життєва позиція, ідейно-естетичний ідеал, кредо і світогляд,
вдача, темперамент, грані особистості, характер, зацікавлення і захоплення,
обдарування тощо);
• пошук і оформлення відомостей про різні варіанти
твору;
• складання карти подорожей літературних героїв;
• створення фотоальбомів, виставок;
• проведення уявних екскурсій тощо.
Ці проекти інтегрованого характеру. Учні одержують
проблемні завдання залежно від пізнавальних інтересів і творчих здібностей
(завдання для біографів, учнів-літературознавців, учнів-читців тощо).
Практико-орієнтовані проекти — результат діяльності учасників
чітко визначено з самого початку, він орієнтований на соціальні інтереси
учасників (документ, програма, рекомендації, проект закону, словник, проект
шкільного саду). Проект потребує складання сценарію всієї діяльності його
учасників з визначенням функцій кожного з них. Особливо важливими є хороша
організація координаційної роботи у вигляді поетапних обговорень та презентація
одержаних результатів і можливих засобів їх упровадження у практику.
Мають певну структуру взаємодії учасників, кожен з
яких виконує певну функцію. Проект має чітко визначений результат, який
орієнтований на соціальні інтереси учнів. Особливо важливою є правильна
організація координаційної роботи у вигляді поетапних обговорень та презентація
одержаних результатів і можливих засобів їх упровадження у практику.
Результати прикладних проектів — це складання:
• програми з літератури для внуків;
• проекту освіти 20.. року;
• заповіту нащадкам;
• словників різних видів: топонімічних, власних
назв, застарілих слів, діалектизмів, неологізмів (на матеріалі художніх творів)
тощо;
• хроніки життя класу;
• законів класу (школи);
• інструкції тощо.
На практиці частіше доводиться мати справу зі
змішаними типами проектів.
За характером контактів проекти поділяються на внутрішні
та міжнародні. Внутрішніми називають проекти, організовані або всередині однієї школи,
або між школами, класами всередині регіону, країни. У міжнародних проектах беруть
участь представники різних країн, для їх реалізації можуть застосовуватися
засоби інформаційних технологій.
За кількістю учасників проекти поділяються на
особистісні, парні та групові.
За тривалістю проведення проекти розрізняють короткодіючі
(кілька уроків з програми одного предмета), середньої тривалості (від тижня до
місяця), довготривалі (кілька місяців).
На практиці частіше доводиться
мати справу зі змішаними типами проектів.
Дуже важливо організувати
зовнішню оцінку виконання проекту, що дозволяє підвищити ефективність його
виконання, усунути труднощі, вносити вчасну корекцію. В ігрових проектах, що
мають характер змагання, може використовуватися бальна система. Важко
оцінювати проміжні результати у творчих проектах. Але здійснювати моніторинг
все одно необхідно, щоб допомогти, коли це потрібно.
Загальну схему технології проектного навчання можна
зобразити у вигляді такої таблиці:
№
|
Етапи діяльності
|
Зміст діяльності
|
1.
|
Підготовка. Визначення теми і мети проекту.
|
Учні: обговорення, пошук інформації. Вчитель: заява
задуму, мотивація, допомога у постановці завдань.
|
2.
|
Планування: а) визначення джерел, засобів збору,
методів аналізу інформації, засобів представлення результатів; б)
установлення критеріїв оцінки результату і процесу.
|
Учні: формулюють завдання і виробляють план дій,
Вчитель: коректує, пропонує ідеї, висуває пропозиції.
|
3.
|
Збір інформації (спостереження, робота з літературою,
анкетування, експеримент).
|
Учні: збирають інформацію. Вчитель: спостерігає,
непрямо керує діяльністю.
|
4.
|
Аналіз.
Аналіз інформації, формулювання висновків.
|
Учні: аналізують інформацію.
Вчитель: коректує, спостерігає, радить
|
5.
|
Подання й оцінка результатів (усний, письмовий звіт та
оцінка результатів і процесу дослідження за вчасно встановленими критеріями).
|
Учні: аналізують інформацію, Вчитель: коректує,
спостерігає, радить.
Вчитель і учні беруть участь у колективному
обговоренні, оцінюють зусилля, використані можливості, творчий підхід.
|
|