Схема оформлення проекту
І етап
Вибір напряму і формування назви
проекту: включає узагальнену назву проблеми,
коло питань; визначення (виділення) загального напряму
або пріоритетних (окремих) напрямів, оформлених у підпроекти.
Визначають напрям і формують
назву проекту всі члени колективу спільно, включаючи педагогів та учнів.
Наприклад, назва загального проекту — "Формування громадянина демократичного
суспільства, який знає свої права, вміє ними користуватися, поважає права інших
людей".
Підпроекти (окремі напрями):
— виховання в дусі миру;
— права людини і права
дитини;
— мирне розв'язання
конфліктів;
— виховання у дусі
толерантності;
— вміння цивілізовано вести
диспути, бесіди, суперечки.
II етап
Написання проекту.
Розділи проекту:
1. Актуальність, необхідність,
значущість обраного напряжу (чому саме цей).
2. Мета і завдання проекту:
а) довготривалі:
— створення чогось нового
(за структурою, підходами, концепцією навчально-виховного процесу);
— нові технології,
методики;
— можлива розробка
дослідження за проектом;
— визначення очікуваних
результатів;
— планування
"продукту" в результаті виконання програми (посібника, сценарію,
технології, плану, нової програми);
б) короткодіюча мета, завдання —
визначення конкретної мети, завдань на визначений період.
3. Визначення етапів реалізації проекту:
а) зазначаються терміни початку і
закінчення проекту;
б) закінчення проекту
визначається етапністю реалізації проекту;
в) зазначаються часові інтервали
кожного етапу: запису проекту, І етапу, II етапу тощо.
4. Механізм реалізації проекту.
Пояснення — Як? Яким чином? За допомогою яких засобів буде реалізовувано проект?
Плани апробації конкретних справ, акцій, заходів згідно з визначеними етапами.
5. Обов'язки та відповідальність
учасників реалізації проекту:
— хто відповідає за проект?
— хто і за що відповідає
всередині проекту?
— хто допомагає в
реалізації проекту?
6. Очікувані результати:
— які конкретні результати ви
очікуєте одержати на кожному етапі і після завершення проекту?
7. Оцінка й самооцінка проекту.
Коли та з якою періодичністю будуть оцінювати
виконання проекту (один, два, три, чотири рази на рік). Хто візьме участь в
оцінюванні: самі учасники, експерти, управлінські структури. Форми контролю
(самоконтролю) й оцінки (самооцінки). В якій формі буде подано інформацію про
хід проекту (звіт, конкретні матеріали, сценарії, розробки, нові проекти тощо)?
8. Бюджет, ресурсне забезпечення
(приблизний бюджет, ураховуючи всі види
витрат, необхідних для
успішної реалізації проекту).
VII. Вимоги до особистості педагога
Вміння користуватися проектною
технологією є показником високої кваліфікації педагога, його інноваційного мислення,
орієнтації на особистісний і "професійний розвиток дитини у процесі
навчання.
Під час організації навчального проектування вчитель виконує
такі функції:
— допомагає учням у пошуку
джерел, необхідних їм у роботі над проектом;
— сам є джерелом
інформації;
— координує весь процес
роботи над проектом;
— підтримує і заохочує
учнів;
— підтримує неперервний рух
учнів у роботі над проектом. Треба вміти допомогти учневі, не виконуючи роботи
замість нього.
Вчитель
повинен не лише добре знати свій навчальний предмет, а й бути компетентним в
інших галузях науки, бачити точки їх зіткнення.
Педагог повинен добре знати своїх
учнів, їхні можливості, інтереси, бажання. Психологічна грамотність і
компетентність учителя вкрай важливі для організації проектної діяльності
учнів.
Педагог повинен бути
комунікабельним, особливо під час організації міжрегіональних проектів,
емпатійним, толерантним.
Особливу роль відіграють
креативні здібності вчителя, його творчий потенціал, досвід творчої діяльності.
Педагогічна професія — одна з найбільш творчих. Від педагога очікують не
тільки досконалого володіння предметом, який він викладає, а й володіння
педагогічною психологією, мистецтвом акторської майстерності. Вчитель впливає
на учнів яскравістю власної індивідуальності. Самоцінність особистості важлива
у цій технології як в жодній іншій.
Література
1. Метод проектів: традиції, перспективи, життєві
результати: Практико-зорієнтований збірник / За наук. ред. Єрмакова І. Г. — К.:
Департамент, 2003.
2. Новые педагогические и информационные
технологии в системе образования / Под ред. Е.С. Полат, — М., 2000.
3. Освітні технології: Навч.-метод, посібн. / О.
М. Пехота, А. 3. Кіктенко, О. М. Любарська та ін. За заг. ред. О. М. Пехоти. —
К.: А.С.К, 2004. — 256 с.
4. Перспективні освітні технології:
Навчально-методичний посібник/ За ред. Г.С.Сизоненко. — К.: Гопак, 2000.
5. Селевко Г. К. Современные образовательные
технологии: Учебное пособие.— М.: Народное образование, 1988.
|